Erró: Popkunst i verdensklasse.
13. januar - 16. april 2006
Jeg betragter mig som en slags journalist, en reporter for en institution der indsamler og opbevarer alverdens billeder og at det er mit job at sammensætte og kombinere dem. Og når man tænker over det - var det så ikke også det Rubens gjorde? Han indsamlede enorme mængder af materiale i Rom og havde et stort antal assistenter. For mit vedkommende er det de hundreder af fotografer, tegneserietegnere, redaktører og andre mennesker som assisterer mig hver dag. Erró
Allerede i de tidlige 1960'ere kastede Erró sig over det evigt foranderlige univers af mediebilleder, der knytter sig til den moderne industrialiserede verden (fra øst til vest).
Efter at være blevet introduceret til den amerikanske Pop Art i New York i 1963, ændrede Erró teknik. Hvor han tidligere havde lavet collager som egentlige selvstændige "værker", begyndte de nu at fungere som prototyper for de egentlige værker.
Med den nye teknik kunne Erró bedre undersøge de sociale og kulturelle paradokser i det han oplevede som en mere og mere grotesk forbrugsverden.
I sin stadige indsamling af billedmateriale fra hele verden henter Erró klip fra aviser, ugeblade, magasiner, brochurer, plakater, postkort, reklamer og ikke mindst tegneserier.
Dette enorme billedarkiv er råmaterialet og inspirationskilden, som ligger til grund for de collager, som senere overføres til kanvas, og som man kan opleve på udstillingen.
I Errós minutiøst udførte og meget farvestrålende malerier kombineres på den måde cowboyhelte, Disney- og andre tegneseriefigurer med politiske verdensledere og kunsthistoriske parafraser.
Om dette arbejder siger Erró selv:
Det at lave collagerne er det mest interessante ved processen; det mest frie … det er der de formelle løsninger i selve skabelsen af billedfladerne skal findes. Collagen er på én og samme gang original og prototype. Derefter er det bare at isolere sig i studiet, nogle gang i op til 15 timer ad gangen [for at male].
Denne metode giver Erró mulighed for at lave overraskende indholdsmæssige kombinationer, der ved første blik fremstår sjove eller ironiske, men som ved nærmere undersøgelse, kan virke foruroligende og radikalt bevægende på beskueren.
Og man kan som oftest konstatere, at der under den umiddelbare og i øjenfaldende overflade, gemmer sig en stærk social eller politisk kritik og komplekse psykologiske undersøgelser. Derudover giver collage-teknikken kunstneren mulighed for at bringe tidsaldre sammen og dermed nedbryde de tidsmæssige og rumlige begrænsninger, der knytter sig til billedmediet.
Som kunstner interesserer Erró sig for alle aspekter ved den menneskelige eksistens og genstandene i hans billeder er yderst forskellige - det til trods er han ikke bange for at "genbruge" gode kompositioner i flere værker.
Erró arbejder som regel i "serier" eller inden for bestemte tematiske "kategorier", hvoraf politik og sociale problemer er blandt de mest yndede, men også referencer til kultur- og kunsthistorie har stor vægt.
Stilmæssigt kan Erró minde om Roy Lichtenstein, men han adskiller sig indholdsmæssigt fra sine amerikanske åndsfæller ved at være mere "europæisk" og samfundskritisk end dem.
Udstillingen åbner fredag den 13. januar og er åben indtil 16. april 2006.
Udstillingen er et samarbejde med Listasafn Reykjavíkur / The Reykjavik Art Museum www.listasafnreykjavikur.is og er kurateret af Collection Manager Thorbjörg Br. Gunnarsdóttir.