Mange islandske kunstnere studerede og boede i København i første halvdel af 1900-tallet. I denne periode fandt spændende islandsk kunst plads i danske hjem.
Lige siden har denne kunstskat været skjult for offentligheden. Nu giver Nordatlantens Brygge mulighed for at beskue mange af værkerne med udstillingen af 91 malerier.
Mange værker af Islands mest kendte malere findes i danske private samlinger. Værkerne (oliemalerier og akvareller) på udstillingen er hovedsagelig fra første del af det 20. århundrede og er ikke før blevet vist frem offentligt.
Arrangør: Nordatlantens Brygge i samarbejde med Dansk-Islandsk Samfund
Kurator: Bera Nordal
"Islandsk malerkunst i første halvdel af 20. århundrede"
af Bera Nordal, direktør på Nordiska Akvarellmuseet ved Göteborg
I
Islands natur har været islandske maleres hovedtema helt fra begyndelsen, og sådan forholder det sig stadig til trods for stærke internationale påvirkninger som nu er herskende. Island er et ufrugtbart, koldt og nøgent land, og alt er umiddelbart synligt på dets overflade. De fleste andre lande har en vegetation der hyller dem i beskyttende gevandter og samtidig slører alle konturer. På Island er det det uhindrede udsyn, horisonten og landets form der først tiltrækker sig opmærksomheden, men også den nøgne overflade, som er udsat for stadige forandringer forårsaget af vejr, vind og andre naturkræfter. Det åbne landskabs stadigt skiftende former og de storslåede panoramaer landet frembyder, hastige metamorfoser af vand fremkaldt af varme og kulde, den håndgribelige fornemmelse af overfladen og farvernes dybde og nuancerigdom var for kunstnerne en uudtømmelig kilde til ideer. Den islandske natur viste sig dog i begyndelsen at være vanskelig at skildre, eftersom det knap nok havde været forsøgt før og den ikke lignede nogen anden. Indtil da havde kun udenlandske kunstnere malet Island. Selv om resultatet af dette ofte var meget interessante billeder, både fra kunstnerisk og kulturhistorisk synspunkt, var og blev det dog Island set med en udlændings øjne, ofte overdrevet og fremmedartet. Ikke desto mindre var disse værker for unge islandske kunstnere et vidnesbyrd om hvor storslået og mangefacetteret motivet var, og hvilket værdigt emne at give sig i kast med og forme ud fra sine egne forudsætninger. Islandske billedkunstnere fulgte på den måde eksemplet fra nationens højtelskede digtere, som hyldede landets skønhed i deres digte og på den måde styrkede folkets selvopfattelse.
II
Den vækkelse til selvstændighedsbevidsthed som begyndte ved midten af det 19. århundrede under Jón Sigurðssons førerskab, vakte islændingene til dåd og fyldte dem med optimisme. På Island var der på det tidspunkt endnu et fasttømret bondesamfund og ringe specialisering i arbejdslivet. Befolkningen talte kun 70.000 og deraf boede ca. 3.000 i Reykjavík. Der var derfor ikke meget der kunne tilskynde unge talenter til at vælge en løbebane som billedkunstner; der var hverken kunstskole eller uddannede lærere, derimod ringe økonomisk formåen og kun få bøger, for ikke at tale om kunsttradition, idet man ikke skelnede mellem håndværk og billedkunst. De islændinge der havde beskæftiget sig med fri malerkunst i København i det 19. århundrede, deriblandt nogle bemærkelsesværdige kvinder, fik ingen særlig god modtagelse da de vendte hjem fra deres studier. Nogle af disse pionerer gav dog undervisning i tegning og maling og havde med deres arbejde uvurderlig indflydelse når det gjaldt at anspore unge kunstnerspirer. Oprettelsen af et kunstmuseum på Island i 1884 var også en betydningsfuld begyndelse; museets grundstamme var for størstedelen danske malerier. Værkerne blev udstillet i Altingshuset, og for kunstinteresserede må det have været en enestående chance at se disse originalværker af mange af datidens betydeligste danske kunstnere. De unge talenter lod da heller ikke længe vente på sig, og hen imod århundredskiftet sejlede der hvert andet år en ny mand udenlands for at uddanne sig som billedkunstner: Einar Jónsson i 1893, Þórarinn B. Þorláksson i 1895 og Ásgrímur Jónsson i 1897. Rejsens mål var naturligvis - dengang og helt frem til midten af det tyvende århundrede - København, islændingenes hovedstad. I kølvandet fulgte senere Jón Stefánsson, Jóhannes S. Kjarval og to kvinder, Kristín Jónsdóttir og Júlíana Sveinsdóttir. I århundredets første tiår rejste stadig flere til København for at få undervisning i billedkunst.
III
Det danske kunstnermiljø var fra begyndelsen en uvurderlig kilde til inspiration for islandske billedkunstnere, og islandsk kunst var bundet til den danske med stærke bånd. Enkelte kunstnere søgte ganske vist andre steder hen, f.eks. til Tyskland eller Frankrig, men det satte kun svage spor i den islandske billedkunsts udvikling. I anden halvdel af det 19. århundrede og første halvdel af det tyvende modtog dansk billedkunst stærke impulser fra specielt Paris, og danske kunstnere var aktive deltagere i udviklingen af den europæiske modernisme, selv om der stadig var en stærk tradition for landskabsmaleri i begyndelsen af århundredet. Der var stor grøde i dansk billedkunst og der investeredes i europæisk samtidskunst, samtidig med at der blev holdt mange betydningsfulde udstillinger. Islandske kunstnere i København kunne dér se værker som hørte til det mest radikale i Europa. Men da krisen brød ud, blev der stagnation i det danske kulturliv og den fremgang som nazismen i Tyskland og revolutionære kræfter i Rusland havde, skabte en tilstand af usikkerhed på kontinentet. I denne periode var der mange danske kunstnere der begyndte at søge efter nye udtryksformer i billedkunsten i form af surrealisme og senere abstrakt kunst. Mange af datidens betydeligste pionerer inden for islandsk billedkunst var netop bosat i Danmark på dette tidspunkt og de fik varige indtryk af den udvikling som fandt sted i dansk kunst. De kom hjem til Island med regelmæssige mellemrum for at udstille eller de sendte deres værker til udstilling og præsenterede på den måde det mest aktuelle. Efter anden verdenskrig ophører, lidt efter lidt, den direkte indflydelse som dansk billedkunst havde haft på udviklingen af den islandske siden århundredskiftet, og islandske kunstnere begynder i stadig videre udstrækning at hente uddannelse og impulser fra andre lande end Danmark.
IV
Da de første professionelle kunstnere flytter hjem til Island efter deres studietid i de første tiår af århundredet, begynder der straks at opstå kulturelle forudsætninger for at en islandsk malerkunst kunne udvikle sig. Den første islandske kunstudstilling på selve Island blev holdt i Reykjavík i 1900, hvor Þórarinn B. Þorláksson viste landskabsmalerier fra Þingvellir. Senere afløste den ene udstilling den anden, selv om der endnu ikke fandtes egentlige udstillingslokaler i landet. I begyndelsen, da kunstnerne hovedsagelig er optaget af at skildre den islandske natur og den spænding der opstod mellem bonde- og borgerkulturen, er billedkunsten primært påvirket af den danske akademiske kunst i naturromantikkens og symbolismens ånd. Til trods for at mange af de kunstnere der var under uddannelse i Danmark i århundredets første halvdel, oplevede modernismens udvikling på nært hold, var der ingen forudsætninger for at overføre så radikale kunstretninger direkte til islandske forhold.
De kunstnere der først giver sig i kast med skildringen af den islandske natur, er Þórarinn B. Þorláksson og Ásgrímur Jónsson. Landskabsmalerier er ikke en efterligning af naturen, men kunstnerens personlige udtryk og hans tolkning af den. Derimod udtrykker naturen sig selv. Vi oplever dens skønhed uden mellemled. I kunstværker sanser vi naturens skønhed gennem kunstnerens tolkning. I kunstværker er naturen omdannet, genskabt. Þingvellir var i islændingenes øjne et symbol for deres selvstændighedskamp og frihed og derfor betød det meget for Þórarinn at begive sig derhen først. Þórarinns arbejder fra Þingvellir er kunsthistorisk skelsættende, idet det var første gang en islandsk kunstner billedligt udtrykte sine følelser for landet. Det lykkedes ganske vist ikke for Þórarinn at leve udelukkende af sin kunst, men ikke desto mindre fortsatte han ufortrødent. Þórarinn tolkede det islandske landskab på en uhyre personlig og nænsom måde - landet er indhyllet i stilhed, hemmelighedsfuldt og lyrisk. Ásgrímur Jónsson var den første islandske maler som gjorde malerkunsten til sit levebrød, og Islands natur blev hans hovedtema gennem et langt liv. Han var en mester i akvarelmaling, og har der en fuldkommen særstilling i islandsk kunst, men han arbejdede lige gerne i olie og akvarel. Ásgrímur Jónssons arbejder blev i begyndelsen udført i den romantiske naturalismes ånd men bliver i stigende grad påvirket af impressionismen, og senere ekspressionismen, i farvevalg og penselføring. Hans arbejder skildrer landets lys og varme, og menneskeligt nærvær. Ásgrímur var en af de mest afholdte kunstnere i landet så længe han levede.
Mod slutningen af første verdenskrig kommer to malere frem - Jón Stefánsson og Jóhannes S. Kjarval - som begge skulle få afgørende indflydelse på den islandske billedkunsts udvikling, men på meget forskellig måde. Begge malede den islandske natur lige som deres forgængere, Þórarinn B. Þorláksson og Ásgrímur Jónsson. Jón Stefánsson var betydelig mere formalistisk og mere disciplineret i sin tilgang til maleriet end Kjarval, der var et følelsesmenneske både i farve og motivbehandling. De to hovedretninger som Jón Stefánsson og Jóhannes S. Kjarval sluttede sig til var derfor meget forskellige, den ene i formalismens og senimpressionismens ånd og den anden i den rene ekspressionismes og en personlig symbolismes ånd.
Jón Stefánsson lagde grunden til sit landskabsmaleri i tyverne og selv om han henter meget fra Paul Cézanne, er hans arbejder langt mere formalistiske i tanke og udførelse. Jón blev meget begejstret for Cézannes arbejder, da han en periode var privatelev af Henri Matisse i Paris. Jón fandt ofte sit motiv inde i landet, hvor han søgte det nøgne, formstrenge landskab som blev et af de karakteristiske træk ved hans maleri i begyndelsen af hans kunstneriske løbebane; senere overtager farven mere og mere. Jóhannes S. Kjarval var en kompliceret og mangesidig personlighed og en glimrende tegner, og hans tegninger er en meget vigtig del af hans kunstneriske virksomhed. Kjarval søger i begyndelsen i mange retninger, indtil han skaber en uhyre personlig stil til tolkning af den mangefacetterede islandske natur, som han ikke for alvor giver sig i kast med før i slutningen af tyverne, da han var omkring 45 år gammel. Kjarvals malerier er enestående i islandsk landskabskunst - personlige og kraftfulde, følelsesladede og subjektive. Med tiden var det som om han lod sig opsluge af naturen og hans vision af landet snævredes stadig ind.
En kunstner der også tilhører pionergenerationen på malerkunstens område, var Júlíana Sveinsdóttir. Hendes andel i udviklingen af den islandske landskabstradition blev dog aldrig vurderet helt efter fortjeneste mens hun levede; størstedelen af sit liv boede hun i København, hvor hun var højt anset som kunstner. I sine landskabsbilleder viser Júlíana sig som en uhyre personlig og subjektiv maler. Hun hentede impulser fra den landskabsekspressionisme som kommer frem i de nordiske lande efter 1930, og senere udviklede hun sine arbejder stadig mere i retning af forenkling. Hun går ofte så tæt på motivet at der i virkeligheden ikke står andet tilbage end form og farve.
Det var en stor lykke for islandsk billedkunst allerede fra den allerførste begyndelse at få så fremragende kunstnere som disse foregangsmænd og -kvinder, der både havde klar og nuanceret forståelse af opgaven samt havde den fornødne selvkritik, disciplin og fasthed som blev en ledestjerne for kommende generationer af islandske kunstnere. De havde en stor andel i at præge den selvforståelse som stadig er nationens, fordi de troede på landets fremtid og folkets selvstændighed og forstod vigtigheden i at styrke dets kulturliv og skabe de rette rammer for det.
Udstillingen Islandske malerier i privateje i Danmark er ikke en komplet oversigt af hvad der befinder sig af islandske kunstværker i dansk privateje; den viser kun eksempler på den rige afveksling som findes der. Det blev besluttet at vælge oliemalerier som udstillingens kerne, men også nogle tegninger og akvareller. De fleste af værkerne er landskabsmalerier, men der vises også opstillinger og portrætter. Det blev hurtigt klart, da udstillingen blev valgt ud af et stort antal værker, at størsteparten af dem skyldtes kunstnere der var under uddannelse eller i arbejde i Danmark i første halvdel af århundredet, da København endnu var uddannelsescentrum for islændinge. Udstillingen giver et interessant billede af hvordan kunstværker cirkulerer mellem privatpersoner; nogle af værkerne er blevet købt for at støtte vedkommende kunstner, nogle er gaver til venner, andre er blevet købt af interesse, og mange af de ældre værker er gået i arv eller har skiftet ejer, blot for at nævne nogle eksempler. Udstillingen viser desuden publikums "smag" med hensyn til malerkunst og hvad det er der tiltrækker folk ved et bestemt kunstværk. Det er tydeligt at valget er traditionsbundet og landskabsmalerier er i uomtvisteligt flertal. Men det ses videre at erindringen om landet Island, islandsk natur, også indgår som en vigtig følelsesmæssig faktor når valget falder på netop landskabsbilleder.
Det er en uhyre personlig udstilling. Den handler om venskab - venskab mellem to nationer - venskab mellem individer. Den kaster lys over et betydningsfuldt kapitel i det kulturelle samarbejde mellem Island og Danmark, et kapitel som stadig lever i mange menneskers bevidsthed. Det er altid vigtigt hvorfra vi henter uddannelse, impulser og stimulering, og hvad der skabes på grundlag af disse kontakter. Det har altid været den europæiske kulturs styrke at rejse og lære, og det samme har været den islandske kulturs styrke helt fra begyndelsen. Man må ikke glemme at det tog lang tid at opbygge den velstand som vi nyder i dag og det kunstmiljø som vi tager som en given sag. En vigtig faktor i den opbygning er den grundlæggende uddannelse og stimulering som vore foregangsmænd og -kvinder fik i København og de trygge arbejdskår og muligheder som mange af dem var så heldige at få i Danmark. De forbindelser, og de venskabsbånd der blev knyttet, var og er uvurderlige.
Bera Nordal